Visningar: 38

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jo, det är en snedvriden bild vi får av världsutvecklingen – åtminstone beträffande människans genomsnittliga levnadsstandard. En baksida av det myntet är miljöförstörelse, artutplåningar, klimatförändringar m m. Hoppas vi kan få se en video som visar samma fina utveckling på den ekologiska sidan om 50 år. Det vore mumma!

Jag tror att det är möjligt med en positiv utveckling även på den ekologiska sidan. Det är viktigt att se både den positiva sidan och den negativa sidan av utvecklingen i världen. Det är med öppna ögon som en fungerande omställning kan ske.

Det är det enögda obalanserade synsättet i världen som ställer till problem. Å ena sidan de som förnekar alla problem och menar att det är bara köra på som förut. Å andra sidan de som säger att domedagen är nära, allt blir elände och det går inte göra någonting åt det.

Omställningsrörelsen kan vara den rörelse som ser både problemen och lösningarna. Vi kan skapa en kultur som på ett kreativt sätt tar tillvara jordens alla möjligheter. Vi kan få en livsstil som är rikt och tillfredsställande för hela mänskligheten. Där rikedomen består mer i att våra behov av mat, kärlek, sociala  gemenskaper, husrum och andlighet är tillfredsställda än av materiellt överflöd.

Helt rätt. Som i grunden optimist söker jag positiva tecken, men blundar inte för problemen. Jag är nog lite fascinerad av att ta mej an problemlösningar. Alltför många väljer tyvärr bara åskådarläktaren. Jag tror det ligger i vår(?) kultur att vänta på Stålmannen eller åtminstone Fantomen som ska fixa våra problem. Hittar man nyckeln till många människors motivation att agera aktivt så har man en riktig folkrörelse. Det vore ju bra om motivationen infann sej "i godan tid" så det blev en mjukare OMställning, men det ser ut att behövas något närmare svältgränsen. Eller kan det räcka med de få som kan se att ett omställt samhälle kan bli så bra och intressant att någon negativ motivation i form av livshotande kris inte behövs? Optimisten här tror processen att medvetandegöra tillräckligt många ändå är för lång med dagens takt. Vi behöver nog både kriser och katastrofer för att väcka flertalet i vårt bekväma land.

Min egen motivation är just ett samhälle med mindre av konsumtion, stress och ytlighet och med bättre livskvalité. Mer kontakt med naturen och varandra. Mycket av detta positiva är dessutom helt nödvändigt om t ex valutorna och globala handeln kollapsade. "Back to basic" med prioritering av mat, vatten, värme och tak över huvudet behöver inte betyda ett sämre liv. Många vill ha större bekvämligheter och de hygieniska möjligheter vi har idag, så det kommer vi att kunna åstadkomma med ett starkt socialt samhälle. (Kanske något flummigt, men jag lämnar det så här ändå).

RSS

Meddelande

"Sverige ställer om"

Sverige ställer om

-metod och inspiration för omställningsinitiativ

Vi står inför stora utmaningar. Oljetoppen, den globala uppvärmningen, ekosystemens obalans, de sociala orättvisorna och bristerna i det ekonomiska systemet gör att vi måste ställa om samhället.…

Fortsätt

Skapad av Jan Forsmark 27 Okt 2012 at 11:40. Senast ändrad av Jan Forsmark Okt 27, 2012.

Grupper

© 2014   Created by Stephen Hinton.

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor